Foglalkoztatást elősegítő képzések (duális képzés) egy adott vállalatnál

Fekete Gyöngyi (2014) Foglalkoztatást elősegítő képzések (duális képzés) egy adott vállalatnál. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of 11115_fekete_gyöngyi_2014jan_titkos.pdf] PDF
11115_fekete_gyöngyi_2014jan_titkos.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozati témaválasztás során arra törekedtem, hogy egy olyan aktuális probléma feltárását célozzam meg, amely elősegítheti a munkanélküliség mérséklődését, továbbá hogy a szakmai gyakorlatom során elsajátított ismereteket és tapasztalatokat is bele tudjam építeni a szakdolgozatomba, hogy a választott témát gyakorlati példákkal is alá tudjam támasztani. A cég felső vezetése kérésére a vállalat csak, egy általam kitalált fantázia névvel szerepelhet a szakdolgozatban, de az elemzést alátámasztó adatok és információk a valóságnak megfelelnek. Ennek megfelelően a vállalatot a Baranya Megyei Élelmiszeripari Kft., továbbá BMÉ Kft. néven tűntettem fel. A dolgozatban végzett munkaerő – piaci elemzés során kiderült, hogy a munkaerő piaci kereslet és kínálat egyenlőtlenségében keresendő a munkanélküliség nagy részét érintő probléma. (Túlképzés, hiányszakmák). Ebből kifolyólag az oktatási rendszer újragondolása enged néhány kérdést felvetni, főleg a szakképzés területén. A szakdolgozati témámban való kutatás során választ szerettem volna kapni, hogy milyen eszközökkel lehet javítani az oktatási rendszer helyzetén, milyen lehetőségek vannak a szakképzés területén, összpontosítva a középfokú duális képzés elemzésére. Vizsgálatom célja tehát az volt, hogy a duális képzés vajon megoldást nyújt-e majd a szakképzésben eddig felmerült problémákra, illetve képes lesz-e elősegíteni a jövő szakembereinek foglalkoztatását, ezzel csökkentve a munkanélküliséget Magyarországon. A BMÉ Kft. személyzeti osztályához számtalan, nem a vállalat profiljához illő végzettséggel érkeznek önéletrajzok, de előfordul olyan is, hogy a megfelelő szakképzettséggel rendelkeznek a pályázók, de az állásinterjú keretén belül szervezett próbamunkán teljesített szaktudásuk nem megfelelő a vállalatnak. Ezzel ellentétben viszont a munkaerő piaci elemzés azt mutatja, hogy – bár szakmunkás hiány van a munkaerő piacon, mégis az ő csoportjukban a legmagasabb a munkanélküliségi ráta. Mindebből azt a következtetést vontam le, hogy a probléma megoldását a szakképzési rendszer újragondolásában kell keresni, miszerint a szakképzést a vállalatok igényeihez kéne alakítani. Meg kell állítani a nem megfelelő szakmunkás végzettségű emberek kiáramlását a munkaerőpiacra, hiszen nem megfelelő gyakorlati tudással, nagy valószínűséggel munkanélküliek lesznek, vagy olyan betanított munkásként fognak valahol dolgozni, ahol nem tudnak a szakmájukban tapasztalatokat szerezni, így évek múltán a megszerzett szakképesítésük el fog veszni. A megoldás a duális képzés bevezetése lehet, melynek fő célja a gyakorlatorientált szaktudás elsajátíttatása a tanulókkal. A párhuzamosan folyó szakképzés gyakorlati része vállalatoknál történik, a vállalatnál dolgozó, szakavatott oktatók segítségével, az elméleti részt a szakiskolában sajátítják el a tanulók úgy, ahogy eddig a hagyományos képzésben. A képzés további célja, hogy a munkaerőpiac szakképzettségi igényéhez mérten állapítsa meg, hogy mely szakmákban körül-belül hány szakemberre lesz szükség az elkövetkezendő években. Továbbá figyelemmel kísérje a vállalatok munkaerő igényeit, melyet már az elméleti oktatás során figyelembe vesz, és a szerint alakítja az elméleti képzést. Véleményem szerint a duális képzési rendszer kialakításával nagyot nőtt az esélye annak, hogy a vállalatok valóban azt a munkatársat fogják megkapni, akire igazán szükségük van, illetve a megfelelő mennyiségű és minőségű utánpótlást fogja biztosítani a jövőben. Az általam készített SWOT analízisből kiderült, jelenleg fennálló kisebb hátrányok (gyengeségek, veszélyek), a tapasztalatszerzés útján kiküszöbölhetőek lesznek, ha a duális képzés gyakorlati, és elméleti oktatók együttműködése szorosabbá válik. Így tehető könnyebbé a szakképzés egyszerre két helyen történő oktatása miatti akadályok megszüntetése. Továbbá, ha tanulóikat közösen értékelik, hamarabb kiküszöbölhetőek lesznek a tanulók esetleges hiányosságaik, ezzel megelőzve a tanuló lemaradását a képzés előrehaladásában. Fontosnak tartom a jövőben az elméleti- és gyakorlati oktatás összehangoltabbá tételét, mert csak így lehet a szakképzés a leghatékonyabb, ha a tanuló az elméleti ismeretanyagok elsajátítása után rögtön tudja hasznosítani gyakorlatban a megszerzett tudást. A duális képzés még több vállalatot, illetve iskolát kell, hogy magához vonzzon, hogy a jövőben az oktatás és a cégek ki tudják termelni a megfelelő mennyiségű szakembert. Ehhez szükség van az ellenérdekelt vállalatok és iskolák érdeklődésének felkeltésére, ösztönzésére a duális képzés bevezetésével kapcsolatos pozitív hatások bemutatásával. További célcsoport a szülők és a tanulók, akikkel a szakmák szükségességét kell ismertetni, pozitív oldalát bemutatni. Tájékoztatni kell őket a munkaerő piacon lévő elhelyezkedési lehetőségekről. Továbbá a vállalatok jövőbeli feladata a szakképzés vonzóbbá tétele miatt a munkaeszközök korszerűsítése, a munkakörülmények jobbá tétele. Az oktatás egészét nézve nem csak a szakképzés területén van szükség a gyakorlatorientáltabb képzési formára, hanem például a felsőoktatásban egyaránt. Ott is nagy szükség lenne a vállalatok igényeihez alakítani a képzéseket. A koncepció már létezik a műszaki felsőoktatásban, de úgy gondolom, hogy más területeken is hatékonyabban el tudnák sajátítani a hallgatók az ismereteket, ha gyakorlattal is össze tudnák kapcsolni az iskolában szerzett ismereteket. Ezzel javulna a pályakezdők munkaerő - piaci helyzete a jövőben, és nem utolsó szempont, hogy végzettségüknek megfelelő pozíciót tölthetnének be az iskola elvégzése után.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Közgazdasági és Módszertani Intézeti Osztály

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Vadvári Tibor
Belső
adjunktus
NEM RÉSZLETEZETT
Salamonné Maráczi Erika
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: duális képzés, HAUNI Hungária Gépgyártó Kft. (Pécs), munkaerőképzés; oktatás - képzés, Pécs (Baranya), SWOT-analízis, szakképzés
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2018. Okt. 09. 16:37
Utolsó módosítás: 2018. Okt. 29. 14:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet