Ádám Kristóf Éliás (2018) A magyar járműipar az elektromos autó tükrében. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Vasárnap_TEÁOR_PLIG.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A találgatások, előrejelzések mentén jelentek meg olyan hírek az elektromos autózással kapcsolatban, hogy az elektromos járművek hajtásláncának összetétele nagyon egyszerű, s ennek következtében az autóipari értéklánc jelentősen lerövidülhet. Ez a feltevés, - amennyiben igaz - arra mutat rá, hogy Magyarország gazdasága szignifikáns autóipari kitettsége által, jelentős visszaesésnek van kitéve egy technológiai váltás esetén. Szakdolgozatom fő kérdése, hogy mennyire megalapozott ez a feltevés. A dolgozatom fő kérdése, hogy az elektromos autók piaci térnyerése, s ebből fakadóan a gyártási volumen növekedése hogyan érinti a magyar autóipart? A kutatás során egyrészről szekunder forrásokra támaszkodtam, másrészről primer kutatásként megvizsgáltam egyes hazai autóipari beszállítók tevékenységét interjúkon és egy adatbázis építésén keresztül. Kutatásom alapján az alábbi főbb következtetésekre jutottam: Az elektromos autók sorozatgyártása napjainkban indul be. Ugyanakkor a technológia folyamatos változása mellett sem hisznek az iparági szereplők a mai formájában az elektromobilitás széleskörű elterjedésében. A magyar autóipar a világ autógyártásában marginális szerepet játszik, elsősorban Németország határozza meg, hogy Magyarországon mit gyártanak. Németország elkötelezte magát az elektromobilitás iránt, ugyanakkor a hagyományos autógyártás leépítése még messze van. A két technológia feltételezhetően sokáig még “egymás mellett fog élni”. A hazai járműgyártásban ez belátható időn belül egy új technológia megjelenését jelenti a régi mellett, jelenleg csak néhány nagyobb beszállító fejleszt elektromos hajtásláncokat illetve kacsolódó alkatrészeket, továbbá az Audi győri telephelyén készülnek elektromotorok. A magyar tulajdonú vállalatok szerepe a beszállítói hálózatban főleg a nyersanyagok feldolgozása. Hosszútávon elképzelhető a mechanikai alkatrészek iránt a megrendelések csökkenése, amely rákényszerítheti az érintett vállalatokat az új piacok keresésére. A magyar beszállítói hálózatot ez feltehetően nem fogja sokként érni. A termelésben eltolódás várható hosszútávon a mechanikai alkatrészek felől az elektronikával, illetve szenzorokkal szerelt elemek felé.
Magyar cím
A magyar járműipar az elektromos autó tükrében
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Járműipar, Elektromos autók, Autóipar, E-mobilitás, Magyarország |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Szabó Zoltán |
Rekord készítés dátuma: | 2018. Máj. 14. 14:10 |
Utolsó módosítás: | 2020. Máj. 13. 06:26 |
Actions (login required)
Tétel nézet |