A Mellow Mood Hotels költséggazdálkodásának értékelése, elemzése és továbbfejlesztésének lehetőségei

Nagy Barbara (2018) A Mellow Mood Hotels költséggazdálkodásának értékelése, elemzése és továbbfejlesztésének lehetőségei. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Nagy Barbara - Záródolgozat.pdf] PDF
Nagy Barbara - Záródolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Nagy Barbara - Nyilatkozat.pdf] PDF
Nagy Barbara - Nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Nagy Barbara - Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Nagy Barbara - Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

Záródolgozatom első részében felhívtam a figyelmet a kontrolling szükségességére, különféle mutatószámok elemzésével bemutattam a Mellow Mood Hotels két nagy szállodaüzemeltető cégének költséggazdálkodását 2014, 2015, és 2016-ra vonatkozóan, illetve a Woodpecker vállalat irányítási rendszert, melyet a cégcsoport használ, ezt követően pedig kitértem a tervezés folyamatára. Végül írtam a kontrolling tevékenységről, és ehhez kapcsolódóan javaslatokat tettem. A vállalkozások minden szintjén alapvető a megfelelő tájékozottság, de legfőképpen a tulajdonosok, illetve a cégvezetés számára. A Mellow Mood Hotelsnél a tulajdonosok aktívan részt vesznek az üzemeltetésben, átlátják a gazdálkodás egészét. A megfelelő döntéshozatalhoz információkra van szükségük, melyeket megkaphatnak a számviteli beszámolókból, illetve a különféle pénzügyi nyilvántartásokból. A 2015-ben bevezetett Woodpecker ERP vállalatirányítási rendszer alkalmas arra, hogy akár a bevételek, akár a költségek vonatkozásában naprakész jelentéseket, kimutatásokat nyerjünk ki. Ez egy vásárolt szoftver, de folyamatos fejlesztés alatt áll, jelenleg is a cégcsoport igényeire szabják azt. A pénzügyi modul menüpontjain keresztül minden adat elérhető volt számomra a költséggazdálkodás elemzéséhez. Ezeken kívül rendelkezésemre álltak az elmúlt évek mérlegei és eredménykimutatásai is. A Return on típusú mutatószámok vizsgálatakor megállapítottam, hogy az évek alatt több mutató értéke csökkent, köztük például az eszközarányos jövedelmezőségi mutató, mely arra utal, hogy a vizsgált társaságok működése kevésbé lett hatékony. Az idegen és saját tőke aránya az évek során javuló tendenciát mutatott, de még mindig 85% feletti mindkét cég esetében. Itt térnék ki arra, hogy cégcsoport lévén a mérlegben megjelennek kapcsolt vállalkozással szembeni tartós kötelezettségek és tartósan adott kölcsönök is. Ezek némiképp torzítják a számviteli eredményt, így az nincs teljes összhangban a gazdasági teljesítménnyel. Éppen ezért fontos megtalálni az egyensúlyt a számviteli és a nem pénzügyi mutatók között a BSC (Balance Scorecard) mutatószámrendszerrel. A Mellow Moodnál nagy hangsúlyt fektetnek a cash flow vizsgálatára, a forgótőkével való gazdálkodásra. A költséggazdálkodás legfontosabb lépése a megfelelő tervezés. A központi pénzügyön a pénzáramlások alapján készülnek a havi tervek. A szállodákban a szakmai eredménykimutatás szerkezetére épülő éves terv készül. A bevételek tervezése után sor kerül az ELÁBÉ-k, közvetlen költségek, általános költségek és állandó költségek megállapítására. A szállodákban általában az év utolsó 3-4 hónapjában folyik a tervezési munka, és ezután egész évben folyamatosan vizsgálják, hogy a tény adatok mennyiben felelnek meg a tervszámoknak. Az eltéréseket kivizsgálják, az év hátralévő részében pedig korrigálnak. Ez a vizsgálódás, elemzés a kontrolling körébe tartozik. A Mellow Mood-nál nincs elkülönült kontrolling részleg, több munkakörnek is szerves része. A költségek csökkentése kapcsán a jövőben még jobban ki lehetne használni a cégcsoport formával járó előnyöket. A központi marketing és értékesítési részleg kialakítása már megtörtént, de gyerekcipőben jár jelenleg a központi beszerzés. Ha ez a terület is kiépített lenne, akkor nagyobb kedvezményeket lehetne elérni a meglévő beszállítóknál, új partnereket lehetne felkutatni, a központosítást és standardizálást több területen ki lehetne aknázni. A Mellow Mood standardokat írásba kellene foglalni, hogy minden jelenlegi és jövőbeli szállodai dolgozó megismerje ezeket. Szállodai szinten továbbra is a legfontosabb a vendégelégedettség, a megfelelő marketingstratégia kidolgozása, a sikeres és hosszútávú működés. Hisz a sok vendég sok bevételt, az elégedett vendég pedig még több bevételt jelent.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy-számvitel

Mű típusa: projektmunka
Kulcsszavak: Költséggazdálkodás, Mellow Mood Hotels, Elemzés
Felhasználói azonosító szám (ID): Nagy Barbara
Rekord készítés dátuma: 2018. Máj. 12. 10:36
Utolsó módosítás: 2018. Máj. 12. 10:36

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet