A szellemírás mestersége és annak megítélése írói és hallgatói szemszögből

Hadabás Kitti (2018) A szellemírás mestersége és annak megítélése írói és hallgatói szemszögből. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Hadabás Kitti_szakdolgozat2018 (1).pdf] PDF
Hadabás Kitti_szakdolgozat2018 (1).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

HADABÁS KITTI Konzulens: 9. Félév Dr. Ilyésné Dr. Molnár Emese Nemzetközi Gazdálkodás alapszak tanszékvezető egyetemi docens, PhD BGE-KKK A szellemírás mestersége és annak megítélése írói és hallgatói szemszögből Korábbi kutatásomban, a „Szellemírás mestersége és annak megítélése hallgatói és írói szemszögből” című munkámban bemutattuk a bérírás, szellemírás fogalmát és jelenségét, valamint azt, hogy a Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar végzős, diplomadolgozat előtt álló hallgatói hogyan viszonyulnak a szellemíráshoz – szakdolgozati béríratáshoz - és a felsőoktatási csalásokhoz. Kutatásom folytatása során, a téma szakirodalmát és egyéb irodalmát internetes oldalakon követve mélyítettem az eredmények feltárását. A kérdőívemet kiterjesztve -a BGE valamennyi karán tanuló végzős, szakdolgozatírás előtt álló hallgatóira- kaptam átfogóbb képet a hallgatói megítéléssel kapcsolatban. Az egyes karok tanáraival és további bérírókkal készített mélyinterjúkkal illetve félig strukturált interjúkkal valósítottam meg a korábbi kutatás bővítését. A kapott adatokat kvalitatív és kvantitatív elemzéssel összegeztem. A kutatás célja, hogy minél átfogóbb, komplexebb képet kapjunk a Budapesti Gazdasági Egyetem tanárai, és hallgatói véleményét illetően a szakdolgozati és felsőoktatási csalásokra vonatkozóan. A téma mikéntjét és miértjét erősen megkérdőjelezheti a morális- és legális hovatartozás, azonban a fogalom, mint csalás vagy akár bérírattatás ténye valós, létező iparágat szőtt maga köré, mely egyre gyorsabb és nagyobb ütemben növekszik. A korábbi válaszokból kiderült, hogy léteznek rendkívüli helyzetek (pl.: családi, egészségügyi stb.), mely során morálisan elfogadhatóbbnak tartjuk még a súlyosabbnak vélt csalásokat is, hiszen emberi mivoltunkat tekintve bármelyikünk kerülhet olyan váratlan helyzetbe, amikor „mindent vagy semmit” kérdés előtt állunk. Összegzésképpen elmondhatjuk, hogy a szakdolgozati piac egy virágzó színtér, és mind keresleti, mind kínálati oldalról sokkal több embert érint, mint gondolnánk. A tanárok szinte mindegyike találkozott már pályafutása során bérírókkal, bérírók által megírt dolgozattal, valamint egyéb csalási, puskázási technikákat ismernek. Ezeknek pedig igyekeznek elejét venni különböző technikákkal, praktikákkal, trükkökkel és figyelemmel, de úgy gondolják, hogy ennek nem kellene így történnie, hanem alapvető szemléletváltást kellene eszközölni a sokszor nem csak a hallgatók, hanem a tanárok, és az egész társadalom körében. Előzetesen úgy véltem, hogy főként a levelező vagy esti tagozatos hallgatók az érintettek a bérírattatásban, azonban az eredményeim egybehangzóan alátámasztják azt, hogy nincs, vagy csak nagyon minimális eltérés van ebben a tekintetben a hallgatók között. A bérírók szolgáltatásait igénybe vevők összetétele nemet, kort, szakot és képzési formát tekintve meglehetősen heterogén. A kereslet jóval nagyobb, mint a kínálati oldal, ugyanis egybehangzó vélemények alapján több béríró is elutasított számos megkeresést időhiányra hivatkozva. Volt, aki a megnövekedett megrendelések miatt előbb szerzőtársat keresett, majd saját cég alapításán is gondolkodott egy társával, amit végül nem valósított meg. Fontos tény, hogy a bizalmi kapcsolat, mint fontos tényező megjelenik a piacon, ami ördögien hasonlít más, feketepiaci tevékenységekhez köthető bizalmi kapcsolatokhoz. Ezáltal a dolog illegális mivoltát erősítve, függetlenül attól, hogy a tevékenységet legálisnak vagy illegálisnak ítélik-e meg a bérírók. Az eredmények alátámasztják, hogy a kar hallgatói elítélik a szakdolgozat-íratást, azonban az egyéb csalásokat morálisan elfogadhatónak tartják, és ezzel a nemzetközi trendektől nem térnek el, ugyanis a korábban említett harvardi kutatásokkal és az elméleti háttérrel is egybehangzó eredmény született. A tanárok ezzel ellentétben természetesen máshogy állnak a puskázáshoz, de nem gondolják, hogy minden esetben a hallgató a hibás, van, hogy a felkészítés, az oktatás színvonala nem egyezik meg a számonkérés nehézségével. A tanárok véleménye szerint a nyugati, tengerentúli minták és trendek adaptálásával elkerülhető, sőt teljesen nullára csökkenthető lenne a puskázások száma, ugyanis a projekt alapú, hétről hétre csapatmunkával, otthoni munkával vegyített felkészülés nem csak eredményesebbé, és nyitottabbá gondolkodóvá tenné a hallgatókat, hanem jobban felkészíteni őket a munka világára, valamint nem is tudnának mit kipuskázni.

Magyar cím

A szellemírás mestersége és annak megítélése írói és hallgatói szemszögből

Angol cím

Adjudication of the profession of "spirit-writting" from the perspectives of the wirers and students

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Gazdálkodás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Szellemírás, Csalás, Felsőoktatás, Kutatás
Felhasználói azonosító szám (ID): Szabó Zoltán
Rekord készítés dátuma: 2018. Máj. 07. 14:54
Utolsó módosítás: 2020. Ápr. 22. 09:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet