Kőszegi Henrietta (2018) A kereskedelmi szakmák oktatásának módszerei a felnőttképzésben. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Kőszegi Henrietta szakdolgozat pdf.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (34MB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatom célja volt bemutatni, hogy milyen tanulásszervezési eljárásokat lehet alkalmazni a hagyományos, előadó központú módszerek mellett a felnőttképzésben a kereskedelmi szakmacsoportba tartozó OKJ-s tanfolyamokon. A dolgozatom két egymással összefüggő részre tagolható. Az első részt az alapos szakirodalmi kutatás alkotja, melyet két szakterületen végeztem el. A saját kutatás szakterületének meghatározásához szükségesnek találtam a felnőttképzést szabályozó legfontosabb jogszabályok előírásait bemutatni és az OKJ-ben a kereskedelmi szakmacsoport felépítését ismerteti. Dolgozatomban szakirodalmi kutatásom kiterjedt a felnőttek tanulásának sajátosságaira; azon tényezőkre, melyeket figyelembe kell venni az andragógusnak, vagy szakembernek, amikor a képzést-, tanórát tervezi. Szakirodalom alapján feltártam azokat a megismerő folyamatokat, amelyek a felnőttek tanulását jellemzik. Bepillantást nyertem a felnőttek tanulását befolyásoló külső- és belső tényezőkbe; valamint a felnőttekre jellemző tanulási stílusokat kerestem és jellemeztem. Ezen elméleti ismeretekre alapozva bemutattam felnőttképzési módszereket csoportosítását. A három eltérő csoportból (előadó központú-, résztvevő központú-, önszervező-önirányító tanulás) azon módszerek bemutatására szorítkoztam, amelyeket hasznosnak tartok 20 éves pedagógiai – andragógiai gyakorlatom alapján. A szakirodalmi kutatás másik területét a felnőttképzést, mint szolgáltatást meghatározó minőség tényezők, az elégedettséget befolyásoló tényezők bemutatására szántam és feltártam, hogy milyen nehézségekbe ütközik a szolgáltatások minőségének mérése. Dolgozatom második részét saját kutatás megtervezése, lebonyolítása és a kutatási eredmények bemutatása alkotja. Vizsgálatom a 2015–2017. között lezajlott – a kereskedelmi szakmacsoportba tartozó - tanfolyamok elemzésére irányult az OKTÁV Zrt. tevékenységében. Az elemzésem azt mutatta, hogy a résztvevők kiemelkedően magas arányban végeztek sikeresen a vizsgált tanfolyamokon. Az elégedettségi kérdőíven - melynek tartalmát külön jogszabály írja elő ˗ nagyon magas értékű minden elégedettséget mérő mutató. A primer kutatásom kvalitatív és kvantitatív vizsgálatot is tartalmazott. A kvalitatív vizsgálatot fókuszcsoportos interjú formájában bonyolítottam le. A vizsgálatom legfontosabb megállapítása, hogy a felnőttképzésen tanító pedagógusok a rövid képzési időre hivatkozva kizárólag az előadó központú módszereket használják. Ismernek számos résztvevő központú-, vagy önszervező tanulásra alapuló módszert, de ezeket nem használják. A kvantitatív kutatást online kitöltött, 20 db zárt kérdésből álló kérdőív segítségével valósítottam meg. A vizsgálat számos ponton a szekunder adatokkal ellentétes információt szolgáltatott. A válaszolók véleménye megoszlott a hagyományos és az interaktív módszerek közötti választás tekintetében. A szekunder-, és a primer kutatások segítségével két hipotézisemet is igazolni tudtam. Egy további hipotézist a kutatási eredményeknek köszönhetően részben el tudtam fogadni. Az eredmények ismeretében ki tudtam jelölni a dolgozat lehetséges továbbfejlesztési irányait.
Magyar cím
A kereskedelmi szakmák oktatásának módszerei a felnőttképzésben
Angol cím
Methods of teaching commercial professions in adult education
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Pedagógiai és Üzleti Szakoktató Intézeti Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Felnőttképzés , Kereskedelem , Szakmódszertan, Szolgáltatás elégedettség, Szolgáltatás minősége |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Meleg Gizella |
Rekord készítés dátuma: | 2018. Máj. 14. 09:24 |
Utolsó módosítás: | 2018. Nov. 12. 16:12 |
Actions (login required)
Tétel nézet |