Teplán Dániel (2017) Informatika a Vendéglátásban. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Informatika a Vendéglátásban - Teplán Dániel - FMK6RB.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozatból kiderült, hogy kerültem bele az informatika és a vendéglátás közötti világba. Hogyan kapcsolódik ez a kettő össze és mennyire illenek egymáshoz. Milyen mélységben képes kihasználni és megkönnyíteni ezen a területen dolgozók életét. Honnan indult a vendáglátás, mikor és hogy találkozott a technikai vívmányokkal, hol tart most és mi mindent használhatnának még, hogy még több nyereségre könyvelhessenek el a tulajdonosok és jobban kihasználjak a dolgozók képességeit és a technika széles skáláját. Mennyire fontos a felkészülés egy ilyen rendszer bevezetésénél és, hogy mennyi tanulásra van szükség, ahhoz, hogy magabiztosan tudjunk beállítani egy routert. A rendszer minden elemét többször is tesztelni kell, kipróbálni és még ilyenkor is hozhat meglepetéseket az élet. Milyen nehézségekkel szembesülnek az informatika területén dolgozók főleg, ha másoktól átvett dokumentáció nélküli helyzetet kell megoldaniuk minél előbb, ugyanakkor minimális költség ráfordítással. Mik az alapjai egy vendéglátó szoftvernek kezdve a legelemibb részétől, a kábelektől, át a kisebb hálózati eszközökön egészen a szerver gépekig. Általános képet kaptunk a vendéglátó szoftverekről, hogyan épülnek fel, miként csoportosítjuk őket és képességekkel rendelkeznek főleg a Loquu. Mit kínál vezetői szinten és mit ad a személyzetnek. Hogyan épül fel és mennyi mindenre lehet használni. Ha a vezetőség él a lehetőséggel, mennyi információt tudhatnak meg, amivel fejleszthetik üzleteiket. Hol tart a világ az ilyen szoftverek terén és merre halad. Az internet gyorsulásával és stabilizálásával lassan már eltűnnek a lokálisan tárolt szerverek és elindulunk a Cloud technológia felé. Minden adatunk olyan szervertermek által üzemeltetett felhőkben lesz elrejtve, amik honlétéről nem is tudunk talán sosem. Ezek előnyeit és hátrányait boncolgattuk, amikből kiderült, hogy, ha képesek vagyunk megoldani az esetleges internet kimaradás általi kellemetlenséget, akkor tökéletesen elégedettek leszünk a Cloud service alapú szoftverekkel. Valljuk be ma már keresve találunk olyan országokat, településeket, ahol nincs vagy minimális internethozzáférésünk van. Ha mégis ez a helyzet, akkor is ott vannak az okos telefonjaink, amikről szintén képesek vagyunk internetelérést csiholni. Nem beszélve arról, hogy ma már nem mindennaposak az internet kimaradások és, ha mégis, akkor gond nélkül tudjuk csatlakoztatni a céges mobilt routerhez és már is gond nélkül folytathatjuk a munkát. Már csak a megfelelő szaktudás választ el, ami szintén elérhető és az ilyen területen dolgozók számára kötelező tananyag. Ma már nem csak a gépek felé vannak követelmények, mert egyre gyorsabb meg gyorsabb kütyükre van szükségünk. Ma már külön leírás kell 1-1 program használata előtt, amire mindenki csak legyint, ám idővel egyre fontosabb lesz ennek a tudása és bajt okoz a nem tudása. Ki gondolná, hogy egy szoftver használata közben még felhasználó felé is vannak elvárások, amikkel még gyorsabbá tehetik saját és kollégáik munkáját. Ma már ez is természetes követelmény, mivel Teller Ede is megmondta: „Az olyan ember, aki nem ért a számítógéphez, a XXI. században analfabétának fog számítani.” 3 Mennyi apróságra kell odafigyelni egy érintőképernyőnél, a műkörömtől kezdve a dolgozók stílusáig, milyen és mekkora eszközöket használnak, ha elfelejtik feltenni a töltőre, akkor kinek a felelőssége számon kérni rajtuk. A Loquu szoftverről megtudtuk mit jelent és miért kapta ezt a nevet. Hogyan épül fel és milyen részekből áll. Átnézhettük a teljes menürendszert és annak az alneműit. Az egészen egyszerű funkcióktól, mint a napnyitás és zárás, a dolgozók feladatainak adminisztrálásán keresztül egészen bonyolult foglalási típusokig. Teljes betekintést kaptunk a képességeit illetően, képekkel ábrázolva. Milyen hardware-es és software-es feltételek megléte mellett fog teljes biztonsággal működni a program és teljesíteni az elvárásokat. A loquu-nak milyen szerepe van a hálózatépítésben, mennyire fontos a stabil kapcsolat kiépítése és fenntartása. Hogyan kell kiépítünk az infrastruktúrát, hogy ne azzal menjen el a rengeteg időnk, hogy tüzet oltunk és sűrűn elnézést kérjünk az ügyfelektől, az esetleges problémák miatt, mert talán spóroltunk a legfontosabb eszközökön. Ilyenkor természetesen kettőn áll a vásár, mert minden cég mindent megtesz a szoftvere megfelelő üzemelése érdekében, de előfordulhat, hogy az ügyfél erre fittyet hányva nem fogadja meg a szakemberek tanácsát és, ezért kerülnek bele a slamasztikába. Fontos továbbá, hogy milyen eszközöket használjunk, és mire figyeljünk a tervezésnél. Hova helyezzük a szervert, a routert, az access pointokat és miért fontos a szünetmentes tápellátás. A felmerült hipotézisekre minden esetben részletes kalkulációkkal és táblázatokkal találkozhattunk a jobb érthetőség érdekében. Felmerült használói oldalon, hogy helyi szervert érdemesebb üzemeltetni vagy felhő alapon bérelni a szoftvert. Két ellentétes gondolkodású étterem tulajdonosát hasonlítottam össze és 10 évet kell várnia a hagyományos nézeteket valló ügyfeleknek, ahhoz, hogy az eszközök, amikbe pénzünket fektették az éttermek megtérülnek. Nem tekintve, hogy 10 évet csak a legrobusztusabb vállalkozások élnek túl, mert valljuk be, Magyarországon vállalkozni igazi kihívás. Továbbá a technika fejlődését látva, az alatt a 10 év alatt olyan szinten elértéktelenedik a vásárolt technológia, hogy már továbbadni sem könnyű rajtuk, ha esetleg valamilyen oknál fogva be kellene zárnia a vendéglátóhelynek. Következő vizsgálat, az a másik oldalról vizsgálta meg a helyi szerver és a felhő kapcsolatát. Hatalmas különbségek vannak a felhőn keresztül üzemeltett éttermek költsége és a helyi szervert használók között. Vannak olyan költségek, amiket az egyik, másik oldal el sem tud képzelni. Milyen és mekkora kiadásokkal köztük az egyik legfontosabb élőmunkával kell számolniuk a programot üzemeltető csapatnak, ha egyik vagy másik módszert preferálják. Megéri-e időt fektetni a tanulásba és, hogy megtérül-e idővel. Itt szintén a felhő irányába indulnak el a mutatók, mivel csupán négy évre van szükség ahhoz, hogy megtérüljön az idő és energia, amit ennek a tesztelésével és fejlesztésével töltenek, tehát inkább ezzel érdemesebb foglalkozni és elengedni a jól bevált ám ’földhöz ragadt” megoldásokat. A harmadik feltételezés már egészen forradalminak mondható és kicsit futurisztikus is talán. Érdemes azzal kezdeni, hogy megvizsgáljuk a vendéglátóhely jellegét és ezek után kezdünk el csak gondolkodni azon, hogy beleillik-e a képbe, ha minimális személyzettel üzemelnek. Ha ez egy elegáns étterem, ahol fontos a kiszolgálás és tegyük fel idősebb a vendégkör, akkor ez a próbálkozás biztos kudarcba fog fulladni, mivel az emberek szeretik, ha kiszolgálják őket és az idősek sem arról híresek, hogy szeretnek a „technikával” foglalkozni. Az ilyen személyzetet kiváltó technikai újításokra inkább a fiatalabb vendégkörrel rendelkező vendéglátóhelyek a lehetséges ügyfelek. Ahova éjjel nappal a telefonjaikat nyomkodó 15-35 év közöttiek járnak. Itt gond nélkül elférnek az italautomaták és nem zavarja a fiatalabb korosztályt, ha magunknak kell elhozniuk az ételt a pultról vagy megvárni, míg összekeverik a kedvenc italaikat szirupból és vízből. Még fontos mérlegelni, hogy egy dolgozó kiváltása csak több költséget fog termelni és nem fogja megérni a beruházás. Két dolgozó esetén már látható a fény az alagút végén bár nagyon messze lesz, mert 25 évig kell üzemeltetni a helyet, hogy megtérüljön az élőmunka kiváltására tett törekvések. Az igazán jó üzlet az, ha nem használunk a vendégtérben személyzetet így viszonylag rövidebb idő alatt visszanyerhetjük pénzünket és utána meglepően gyorsan fog növekedni a bevételünk. Persze továbbra is, mert könnyen meglephetnek a számok, ha nem figyelünk oda. Ennek a tanulsága, hogy nem lehet csak úgy fejest ugrani a fejlesztésekbe. Ahhoz, hogy ez megérje, lehet, hogy teljesen át kell alakítanunk az étterem jellegét és stílusát olyan irányba, ahonnan nem lesz visszaút. Megtudtuk, hogy a Loquu esetében milyen szervereket érdemes vásárolni többségében és milyeneket különleges helyzetekben. Ahhoz képest, hogy több száz fajta gép elérhető a piacon a pénz és egy különleges feltétel megléte, hogy le tudja csökkenteni a rendelkezésre álló gépek listáját. Kisebb használati útmutató és ismertető, hogy milyen eszközökkel, hogy érdemes bánni és mire lehet, őket használni. Továbbá olvastunk az IT Katasztrófaelhárításról is, ami talán az egyik leglényegesebb pontja az üzemeltetésnek, mondhatni „i”-re a pont. Ez nélkül teljes pánik törne ki mindenkiből, ha ezt nem tudnák a szoftvert üzemeltető cég dolgozói higgadtan kezelni és azonnali megoldást kínálni.
Magyar cím
Informatika a Vendéglátásban
Angol cím
Informatics in Hospitality
Intézmény
Budapesti Gazdasági Főiskola
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Intézeti Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Vendéglátás , Hálózatok, Informatika |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Teplán Dániel |
Rekord készítés dátuma: | 2017. Dec. 15. 13:12 |
Utolsó módosítás: | 2017. Dec. 15. 13:12 |
Actions (login required)
Tétel nézet |